سونی
تاریخچه سونی
در ۱۹۵۷ که ایبوکا و موریتا آغاز به فروش نخستین رادیوهای ترانزیستوری در جهان کردند، به دنبال نامی جدید و مناسب برای شرکتشان میگشتند؛ لذا یکی از کلمات رایج در آن زمان یعنی (به انگلیسی: Sonny) به معنای پسر بچه را با عبارت (به لاتین: Sonus) که از ریشه (به انگلیسی: Sound) بود، ترکیب کردند و از آن کلمه سونی (به انگلیسی: Sony) را پدیدآوردند، که در هر زبانی به راحتی قابل تلفظ کردن و خوانده شدن است. این ترکیب گویای گروهی از جوانان است، که انرژی و علاقه بسیاری برای ارائه تولیدات و ایدههای جدید دارند.
با نامگذاری جدید، شرکت به تجارت با ایالات متحده آمریکا متمایل شد. ایبوکا و موریتا دریافتند، که در دراز مدت مهمترین بازار آنها به ویژه در بخش ابداعات جدید، ایالات متحده خواهد بود. آنها به این نتیجه رسیدند که هر کس بتواند در آنجا نفوذ کند، میتواند در تمام جهان فعالیتهای خود را گسترش دهد. اواخر دهه ۱۹۵۰ بسیاری از شرکتهای دیگر ژاپنی مثل تویوتانیز به همین نتیجه رسیدند، اما میتوان سونی را تنها شرکت ژاپنی دانست، که حاضر شد تمام سیاستهای خویش را مبتنی بر مقتضیات تجارت در ایالات متحده، شکل دهد.
در سالهای بعد، نخستین تلویزیون تمام ترانزیستوری جهان، نخستین دستگاه ضبط ویدئویی ترانزیستوری و بسیاری ابداعات بزرگ شکل گرفتند که مشهورترین آنها واکمن و دستگاههایی استریوی قابل حملبودند، البته شکستهایی هم وجود داشت. از آنجایی که ایبوکا و موریتا مغرورتر از آن بودند که سامانه ابداعی ویدئویی خویش، موسوم به بتاماکس را در اختیار دیگران قرار دهند، سامانه وی اچ اس، که توسط رقیب اصلی یعنی شرکت جی وی سی اختراع شده بود، در جهان به قدرت اول بدل شد، اما در مورد فناوری دیسک فشرده که توسط سونی و فیلیپس ابداع شده بود، اشتباه مذکور تکرار نشد و امروزه این نوع سی دی در سراسر جهان به یکی از لوازم عادی در منزل تبدیل شدهاست.
در سالهای آخر قرن بیستم، سونی پس از خرید شرکت موسیقیسی سی بی اس با یک سرمایهگذاری فوقالعاده کلان، یکی از شرکتهای اصلی هالیود به نام کلموبیاپیکچرز را خرید و این زمانی بود که ژاپن موفقیت اقتصادی بلامنازع خویش را به رخ جهانیان کشید. سونی تجسم این موفقیت بود، موفقیتی که البته مدت زیادی به طول نینجامید زیرا ژاپن دچار بحران عظیمی شد و موریتا که دوران پیری را سپری میکرد، اذعان کرد: اگر سامانه اقتصادی ژاپن کمبودهای زیادی داشته باشد، قطعاً یکی از آنها هماهنگی کم با غرب است.
مایکل برایان شیفر از دانشگاه آریزونا بیان کرد: «سونی نخستین نبود، اما رادیوی ترانزیستوری آن موفقترین بود. تی آر-۶۳، سال ۱۹۵۷ راهش را به سوی بازار آمریکا باز کرد و آغازگر صنعتی نوین برای مصرفکنندگان ریز الکترونیک بود.» در اواسط سال ۱۹۵۰، نوجوانان آمریکایی آغاز به خریدن رادیوی ترانزیستوری قابل حمل در ارقام بالا نمودند که این امر باعث گردید تا این صنعت نوپا از ۱۰۰٬۰۰۰ دستگاه در سال ۱۹۵۵ به ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ دستگاه تا پایان سال ۱۹۶۸ برسد.
اگرچه، این رشد فوقالعاده سونی در فروش رادیوهای ترانزیستوری باعث شد که آن را به محصول برتر برای مصرفکنندههای الکترونیکی تبدیل کند، این رشد به این دلیل نبود که مصرفکنندههایی که محصول نسل اولیه یعنی رادیوی لامپی را خریداری کرده بودند، بلکه به سبب پدیدهٔ جدید آمریکاییها در آن زمان به نام راک اند رول بود.
در سال ۲۰۰۱ شرکت سونی اریکسون توسط دو شرکت سونی ژاپن و شرکت ارتباطاتی سوئدی اریکسون برای تولید موبایل تأسیس شد. دلیل این ترکیب تخصص سونی در دستگاههای الکترونیکی مصرفی و رهبری فناوری اریکسون در بخش ارتباطات بود. در ۱۶ فوریه ۲۰۱۲ شرکت سونی اقدام به خریداری کلیه سهام شرکت اریکسون، در سونی اریکسون نمود، سپس نام آن به ارتباطات همراه سونی تغییر پیدا کرد. شرکت ارتباطات همراه سونی هماکنون در حدود ۷٫۵۰۰ کارمند در سرتاسر جهان دارد.
در اوایل تأسیس شرکت سونی، دستیابی به موفقیت، اصولاً قابل تصور نبود. خبر بمباران هیروشیما برای آنها غیرقابل درک و تصور بود و شکاف و فاصله فناوری ژاپن با دیگر کشورها فوقالعاده زیاد به نظر میرسید، اما با پژوهش و فناوری که همواره بستر فعالیتهای شرکت سونی بودهاند و همچنین احساس رقابت در کنار اعتقاد به لزوم یادگیری از غرب، آنها مصمم شدند که در آینده باید حتماً به لحاظ فناوری پیشتاز باشند. اکنون مدتها است که برند سونی براساس نظرسنجیها یکی از مطمئنترین برندها در بازار لوازم و محصولات الکترونیکی خانگی محسوب میشود. فروش بالای ۷۲ میلیارد دلار شرکت در سال ۲۰۱۳ نیز، گویای همین مطلب است.